
هنگام نزول باران، درهای رحمت
خداوند باز می شود. از این رو می گویند در این زمان، دعا اجابت می شود و
یکی از زمان هایی است که توصیه شده است برای اجابت نیاز ها به درگاه
خداوند، دعا خوانده شود.
خداوند در سوره فرقان آیه 46
فرموده است: وَ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ
رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورا"؛ و او کسى است که
بادها را پیش از (باران) رحمت، به بشارت فرستاد.- و از آسمان آب پاککننده
فرو فرستادیم. که یکی از آیاتی است که دلالت بر استجابت دعا به هنگام باران
می کند.
همچنیبن در سوره روم آیه 46 آمده
است :«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ یُرْسِلَ الرِّیاحَ مُبَشِّراتٍ وَ
لِیُذیقَکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ"؛ و از نشانه های او است که بادها را مژده
دهنده مىفرستد تا شما را از رحمت خویش بچشاند.»
امام صادق (ع) فرمود: سه وقت است که
در آن، حجاب و مانعی از جانب خداوند برای استجابت دعا نیست: دعا بعد از
نماز واجب، هنگام فرود آمدن باران، ظاهر شدن نشانهاى از نشانههاى قدرت
پروردگار در زمین که بر خلاف طبیعت و عادت باشد.*
در روایتی امام صادق (ع) به نقل از
پدرشان می فرماید: «علی (ع) در اولین بارانی که در هر سال می بارید در زیر
آن قرار می گرفت تا سر و ریش و لباسش خیس می شد، وقتی از حضرت می خواستند
زیر سقف یا سایبانی، برای پرهیز از خیس شدن، بروند، می فرمود: این آبی است
که به عرش خداوند نزدیک است.»**
همچنین توصیه شده است هنگام بارش باران این دعا خوانده شود:
«الحمد للَّه الّذی ینزل الغیث من
السّماء، و ینشر رحمته لعباده، اللّهمّ لک الحمد عدد کلّ قطرة نزلت من
السّماء منذ کانت، و عدد کلّ قطرة تنزل منها ما دامت، اللّهمّ اجعلها صیّبا
هیّنا، و غیثا نافعا، و مطرا موافقا، مبارکا فی أوله و آخره، و بدءه و
عاقبته و مهبطه و مجراه، و مغیظه و مسیله و مستقرّه، و ما ینشأ علیه و ما
ینبت به، و اجعله سببا للأمن و العافیة برحمتک یا أرحم الراحمین».
«هر ستایشى مخصوص خداوندى است که
باران را از آسمان نازل کرده و رحمتش را بر مردم مى گستراند. خداوندا،
سپاس تو را به تعداد هر قطره باران که از ابتدا تا کنون نازل شده و به
تعداد هر قطره که در آینده از آسمان نازل خواهد شد، خداوندا، این بارش را
فراوان و گوارا و بارانى سودمند و مناسب قرار ده، برکت را در اول و آخر آن،
آغاز و انجامش، محل نزول و محل جریانش، و محل فرو رفتن آن و محل گرد
آمدنش، و آنچه بر آن مى روید و بوسیله آن رشد مى کند، قرار ده. و آن را
به سبب رحمت خود موجب امنیت و تندرستى و فرجام نیک قرار ده، اى مهربانترین
مهربانان».***
* شیخ طوسی، الأمالی، ص 280، انتشارات دار الثقافة، قم، 1414 ق
**بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 337، بنیاد بعثت، تهران، 1416 ق
***الآداب الدینیة للخزانة المعینیة / ترجمه عابدى، ص: